Do’s & dont’s voor zwangere vrouwen

Do’s & dont’s voor zwangere vrouwen

Zwanger zijn is een geweldige ervaring, waar veel bij komt kijken. Wat kun je nu het beste niet of juist wel doen? Enkele do’s and don’ts voor je op een rijtje.

Do’s

  • Een gezonde voeding is natuurlijk cruciaal tijdens de zwangerschap. Drink elke dag veel water, eet veel groenten, fruit en granen. Vermijd junkfood en teveel suiker, zout of pittig eten, aangezien dit complicaties kan opleveren en u en de baby in gevaar kan brengen.
  • Lichaamsbeweging; afhankelijk van het type zwangerschap en het advies van de dokter, is het gezond voor u en de baby om regelmatig te bewegen d.m.v. lopen, zwemmen, lichte aerobics en yoga.
  • Slaap negen tot tien uur, om de kleinere schade aan je huid, veroorzaakt door spanning, verontreiniging en verstopping van de poriën, te repareren. Masseer je huid regelmatig om je kleur weer terug te krijgen.
  • Vliegen kan in principe tot de zesde maand of 28 weken van de zwangerschap. Daarna laten de meeste vliegmaatschappijen geen zwangere vrouwen meer aan boord.


Dont’s

  • Gebruik geen alcohol, zelfs een glaasje per dag kan al tot groeiafwijkingen en leer- en gedragsproblemen leiden! Hoe meer je drinkt, hoe groter de kans op een miskraam, een doodgeboren kindje en vroeggeboorte.
  • Rook niet tijdens de zwangerschap, via de navelstreng komen nicotine en koolmonoxide bij de baby, waardoor deze minder zuurstof krijgt. Roken, vergroot de kans op een miskraam, een te laag geboortegewicht of een vroeggeboorte.
  • Gebruik geen drugs zoals marihuana, cocaine, heroine, XTC, speed etc. Dit zijn zeer schadelijke stoffen en kan vele complicaties veroorzaken.
  • Gebruik geen ontharingscréme, deze trekt in de huid.
  • Ga niet onder de zonnebank tijdens je zwangerschap.
  • Gebruik geen haarverf, deze trekt in je huid en komt zo je lichaam binnen (wil je highlights, dan kan dat zolang de verf je hoofdhuid niet raakt).