Internationale Twitter campagne boekt resultaat

Internationale Twitter campagne boekt resultaat

Op 27 december heeft Unilever een commitment afgegeven, dat het concern wereldwijd stopt met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. Daarmee reageert het concern o.a op een internationale Twitter actie (‘Beat the Micro Bead’), nu precies een week geleden.

Nog geen maand nadat een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met de motie van PvdA Kamerlid Manon Fokke, waarin zij de regering verzoekt met de cosmetica-industrie in gesprek te gaan over het vermijden van het gebruik van micro-plastics in cosmetica, zijn de eerste resultaten geboekt. Ook de Twitter-campagne van donderdag 20 december 2012 heeft bijgedragen aan het resultaat. Hierbij vroegen 21 NGO’s uit de hele wereld om exact 17.00 uur Nederlandse tijd aan Unilever om te stoppen met het toevoegen van micro-plastics aan verzorgingsproducten en wasmiddelen. Dat gebeurde onder aanvoering van de Nederlandse Plastic Soup Foundation.

Fleur van Bruggen, Media Relations Manager van Unilever, heeft in een mail laten weten, dat het concern in Nederland medio 2013 al geen micro beads zal gebruiken in personal care producten. De producten waar de micro beads nu nog in te vinden zijn, zijn Dove shower gel en Dove face scrub.

Kijk voor meer informatie op The Plastic Soup Foundation.