Menu
Vrije tijd

Hoe organiseer je een perfecte babyshower?

Een babyshower is een tijd om een nieuwe leven te vieren en dit te delen met vrienden en familie. Een babyshower is daarom super leuk om te organiseren en een heerlijke tijd te beleven voordat de baby komt. Ik help je graag met deze handige tips voor het organiseren van een perfecte babyshower!

De gastvrouw
Het is niet echt vanzelf sprekend dat de mother-to-be de gastvrouw wordt op haar babyshower. Het is meestal de zus of de beste vriendin, wel belangrijk dus om dit van te voren goed te communiceren.

Uitnodiging
Uitnodigen verzenden mag natuurlijk niet vergeten worden. Je kan een belletje maken naar de mensen die uitgenodigd worden, maar een kaartje is natuurlijk veel persoonlijker en leuker. Een uitnodiging hoort minimaal 3 weken van te voren de deur uit te gaan. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te kiezen of mannen en kinderen ook welkom zij op de babyshower of alleen vrouwen. Traditioneel gezien worden alleen vrouwen uitgenodigd. Het is maar net wat de ouders willen.

Wat wil je drinken?
Champagne is natuurlijk niet erg en zoete cocktails zijn erg lekker en je kunt er alle kanten mee op. Van te voren is het wel belangrijk om een lijst te maken van de dranken die te drinken zijn op de babyshower en rekening te houden met vrienden en familie die bijvoorbeeld geen alcohol drinken. Non-alcoholische cocktails zijn natuurlijk voor de toekomstige moeder!

Kies een thema
Een thema kiezen is natuurlijk wel veel leuker en geeft meer een feest gevoel dan geen thema. Als je niet de tijd hebt om uitgebreid in te gaan op een specifiek thema dan kun je ook gewoon kiezen voor een bloemen thema of één of twee kleurige thema. Onthoud om decoraties minimaal te houden, al de aandacht zal toch naar de buik van de toekomstige moeder gaan.

Kies een menu
Van te voren een lijst maken van de gerechten is heel slim om te doen. Zo weet je precies wat er gemaakt en gekocht moet worden en zal alles op tijd klaar zijn. Op het menu kan van alles staan, als er maar genoeg snacks, zoetigheid en hartigheid is!

Laten we spelen!
Cadeaus openen is natuurlijk het leukste op een babyshower, maar het is daarnaast ook gezellig om samen met z’n allen een spel te spelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bingo? Of iedereen schrijft op een klein velletje papier een jongens/meisjesnaam en doet het een pot, zo kunnen de ouders (indien ze nog geen naam hebben gekozen) een naam uit de pot kiezen voor de baby.

De checklist!

7 Weken van te voren
– Bespreek alles met de gastvrouw
– Kies de datum en de tijd
– Maak een gastlijst klaar, inclusief adressen en voornaam en achternaam.
– Kies een locatie
– Beslis waar het de babyshower wordt gehouden, dus bij iemand thuis of restaurant/ feestruimte. Reserveer van te voren!
– Als je een thema wilt, kies er eentje uit en laat dat duidelijk zijn aan de gasten.

6 Weken van te voren
– Bereid de uitnodigen voor
– Plan een babyshower dat past bij jouw (de toekomstige moeder) persoonlijkheid.

5 Weken van te voren
– Stuur de gasten de uitnodiging
– Plan het menu
– Je kan er ook voor kiezen dat iedere gast zelf iets van huis meeneemt (kost jou minder moeite natuurlijk!)
– Het is erg belangrijk om te informeren of de gasten enige allergieën hebben en vooral de toekomstige mama.
– Check of je genoeg tafels en stoelen hebt.
– Beslis wat voor soort decoraties je wilt hebben en welke bloemen

3 Weken van te voren
– Koop of maak zelf decoraties
– Maak een boodschappenlijstje voor alle ingrediënten die je nodig hebt.
– Verpak de cadeaus

2 Weken van te voren
– Maak het huis schoon (als de babyshower thuis wordt gehouden)
– Bestel bloemen

1 Week van te voren
– Bel gasten die nog niet hebben bevestigd of ze kunnen komen

2 Dagen van te voren
– Shop alle ingrediënten
– Bereid eten dat van te voren gemaakt kan worden en nog goed blijft
– Plaats de decoraties
– Maak de tafels klaar
– Zet een stoel klaar met een kussen voor de rug voor de toekomstige moeder.

1 Dag van te voren
– Maak al het eten klaar
– Haal de bloemen op of wees er zeker van dat ze de dag van te voren worden bezorgd.
– Koop ballonnen als deze worden gebruikt.
– Stofzuig, maak alles netjes en schoon.
– Zet de stoelen klaar voor de gasten
– Zet op de tafel mandjes klaar waar de gasten hun cadeaus in kunnen doen, zodat ze het niet de hele tijd in hun handen hoeven vast te houden.

De ochtend voor de babyshower
– Laat het huis lekker ruiken
– Zet het eten klaar op de tafels

Tijd om te feesten!
– Introduceer de gasten aan elkaar
– Klets
– Eet
– Maak foto’s (heel veel selfies vooral)
– Speel spelletjes
– Niet vergeten natuurlijk: maak cadeaus open!