Eten met hoge eiwit gehalte en laag in calorieën

Eten met hoge eiwit gehalte en laag in calorieën

Eiwit hebben wij nodig voor het opbouw van onze spieren. Daarnaast helpt eiwit ook nog eens bij het afvallen. Gemiddeld hebben volwassen personen ongeveer 0,8 eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Door voedsel te eten waar hoge eiwit gehalte in zit wordt onze buik snel vol. Eiwit wordt ook wel ‘proteïne’ genoemd. Ik vertel jullie hier mijn 6 favoriete laag in calorieën, eiwitrijke snacks/voedsel.

1. Eiwit
Een hard gekookt eitje is heerlijk als een tussendoortje. Een ei is laag in calorieën en bevat een hoge eiwit gehalte. Het eiwit alleen bevat maar 17 calorieën en bevat 3,6 gram eiwit/proteïne! Volgende keer wanneer je een gekookt eitje maakt, haal het eigeel eruit en eet het eiwit.

2. Havermout
Havermout is perfect in de ochtend als ontbijt. Het bevat een goede balans van eiwitten en koolhydraten. Havermout heeft van zich zelf niet zo’n sensationele smaak, voeg daarom fruit toe aan je havermout. Daarmee maak je je ontbijt tegelijk nog gezonder!

3. Garnalen
Garnalen bevatten 4,1 calorieën per gram eiwitten. Dat betekent dat 100 gram garnalen 25 gram eiwit bevat! Garnalen kun je overal aan toevoegen als een gezonde snack, zoals een salade, rijst, een soep en nog zo veel meer… En ja, garnalen zijn toch ongelofelijk lekker?

4. Tonijn
Tonijn is een hele gezonde vissoort. In 100 gram tonijn zitten maar 116 calorieën en maar liefst 26 gram pure eiwitten. Daarnaast bevat tonijn veel omega 3, dat onder andere helpt bij het verminderen op de kans van hartziektes en nog zoveel andere voordelen. Tonijn kun je net zoals garnalen toevoegen aan verschillende gerechten voor een super gezonde maaltijd.

5. Pindakaas
Een eetlepel pindakaas bevat 4 gram eiwitten. Pindakaas is daarom echt een boost snack op een volkoren sneetje brood. En wat dacht je ervan met plakjes banaan erop? Hmm….

6. Kippenborst
Kip, wie houdt er niet van? In 100 gram kippen borst zitten er 172 calorieën en 21 gram eiwitten. Kippenborst in stukjes gesneden door je salade is een gezonde en heerlijke maaltijd! Daarnaast kun je het eindeloos combineren met andere soorten gerechten.