Gezondheidstips voor een langer leven

Gezondheidstips voor een langer leven

Oud worden en gezond blijven, dat willen we allemaal wel. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe gezond je ook leeft, je hebt geen enkele garantie om oud te worden. En ook mensen met een ongezonde leefstijl kunnen oud worden. Maar je vergroot uiteraard wel je kansen op een respectabele leeftijd als je zo gezond mogelijk leeft. In dit artikel lees je wat je daar voor kunt doen.

Hoe gaan we dood?
Allereerst is het interessant om te weten waar we aan sterven. Volgens het CBS zijn bij vrouwen hart- en vaatziekten met 28 procent doodsoorzaak nummer één. Kanker volgt daar vlak achter met 27 procent. Psychische stoornissen en ziekten van het zenuwstelsel zijn goed voor 15 procent van de sterfgevallen. En 7 procent sterft aan een ziekte aan de longen of de luchtwegen.

Zijn we voorbereid op de dood?
Hoe gezond je ook leeft, de dood is onvermijdelijk. Het is dus goed om daar ook bij stil te staan. Hoe zijn we daar in Nederland op voorbereid? Uit onderzoek van een tijdje terug blijkt zeventig procent van de Nederlanders de tijd heeft genomen om een uitvaartverzekering te kiezen. Eén op de drie mensen heeft ook zijn of haar specifieke uitvaartwensen laten vastleggen.

Zo leef je langer
Het is goed om vast na te denken over je afscheid, maar hoe kunnen we dat zo lang mogelijk uitstellen? Sommige van de tips zijn niet erg verrassend, maar dat neemt niet weg dat ze zeer effectief zijn voor een langer leven. Dit kan je doen voor een langer leven:

Stop met roken
Rook je? Je weet het natuurlijk al lang, maar voor een lang leven is stoppen met roken cruciaal. Roken is zeer schadelijk voor je lichaam en trekt vele jaren af van je levensverwachting.

Blijf in beweging
Voor een goede gezondheid is het belangrijk om dertig minuten in beweging te zijn. Dat hoeft niet per se sport te zijn. Naar je werk fietsen of wat vaker de trap nemen kan al een heel verschil maken.

Drink rode wijn
Je moet er niet te veel van drinken, maar een paar glazen rode wijn per week is goed voor je. Rode wijn bevat antioxidanten die de veroudering tegen gaan.

Drink veel water
Nog belangrijker is het ook veel water te drinken. Het is veel, maar een liter per uur is ideaal. Het helpt om afvalstoffen af te voeren. Twee liter per dag is een mooi streven.

Pak je nachtrust
Mensen die voldoende slapen leven langer. Hoe veel je nodig hebt verschilt per persoon, maar dat zou ergens tussen de zeven en negen uur moeten liggen.

Eet altijd je ontbijt
Onderzoek toont aan: mensen die ontbijten leven langer. Niet meer overslaan dus!

Pak vaker de fiets
Regelmatig fietsen vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Het is ook goed voor je houding en evenwicht.

Eet groente en fruit
We kennen allemaal de slogan ‘Twee ons groenten en twee stuks fruit’. Zorg dat je je aan deze vuistregel houdt, dan krijg je de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Eet elke dag pinda’s
Met dagelijks een half handje pinda’s of andere noten houd je het een stuk langer uit. Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat dit helpt in het tegengaan van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, ziekten aan het zenuwstelsel en de luchtwegen.

Hopelijk helpen deze tips je op weg naar een lang en gezond leven!