Zo maak je werken veel leuker!

Zo maak je werken veel leuker!

Wanneer je al een paar jaar werkt bij het zelfde bedrijf en dezelfde functie uitvoert, kan ik begrijpen dat je je soms verveelt of er gewoon geen zin meer in hebt. Verschillende factoren kunnen een rol spelen bij de productiviteit van je werk. Het goede nieuws? Je kan er zelf een verandering in aanbrengen en je werkplek een fijne en productieve plaats maken. Lees snel hoe je dat doet.

1. Vier je goede dingen! Grote of kleine prestaties, het maakt niet uit, je hoort ze te vieren! Uit onderzoek blijkt dat zelfs de kleinere prestaties erg belangrijk zijn om te vieren, omdat ze je helpen om gemotiveerd te blijven en de juiste pad te volgen.

2. Maak je werk zichtbaar. Wanneer je erkenning krijgt voor het werk dat je doet, laat dit je direct goed voelen. En krijg je een gevoel van voltooiing. Vertel wat het effect is geweest van bepaalde taken die je hebt uitgevoerd, laat je collega’s, supervisors en managers weten hoe goed jij het doet!

3. Vraag om feedback. Misschien heb je het gevoel dat wat je doet niet echt een verschil maakt. Daarom is het belangrijk om feedback te vragen van bijvoorbeeld je collega’s en managers. Vraag hen hoe je het doet, wat goed werkt en waar nog verbetering nodig is. Gebruik de feedback als inspiratie en je zal zien dat je snel gemotiveerd raakt om het nog beter te doen.

4. Neem je rust. Het is makkelijk om af te dwalen in je werkzaamheden op werk en alleen maar door te gaan. Maar het is ook erg belangrijk om even afstand te nemen en op adem te komen. Sta elk uur even op en loop paar minuten een rondje. Je geest wordt zo geleegd en je kan je straks beter focussen op je taken.