9 redenen om vaker op de fiets te stappen (+ voordelen bij specifieke gezondheidskwesties)

9 redenen om vaker op de fiets te stappen (+ voordelen bij specifieke gezondheidskwesties)

Fietsen is een gemakkelijke en plezierige manier van bewegen. En bewegen is gezond. Maar fietsen doet meer voor je gezondheid dan je denkt. In dit artikel vind je negen algemene voordelen van fietsen plus specifieke redenen om vaker op de fiets te stappen.

Als te fietst, train je niet alleen je spieren. Ook je hart, bloedvaten en longen krijgen een boost. Dit komt doordat je lichaamstemperatuur stijgt en je dieper gaat ademen als je op de fiets zit. Op deze manier heeft fietsen de volgende voordelen voor je gezondheid:

  1. betere conditie
  2. meer kracht en flexibiliteit
  3. betere mobiliteit
  4. minder stress
  5. betere houding
  6. sterkere botten
  7. minder lichaamsvet
  8. minder vaak ziek
  9. minder last van angst en depressie

Naast algemene voordelen voor je gezondheid heeft fietsen een positieve invloed op specifieke gezondheidskwesties:

Blessures

Doordat fietsen je kracht, balans en coördinatie verbetert, heb je minder kans op blessures en valpartijen. Fietsen is bovendien ideaal als je artrose hebt, omdat je hierbij je gewrichten weinig belast.

Gewicht

Fietsen is een goede manier om op gewicht te blijven of af te vallen. Door deze manier van bewegen gaat je spijsvertering namelijk sneller werken. Ook bouw je er spiermassa op. Daardoor verbrand je meer lichaamsvet. Als je wilt afvallen, kun je fietsen trouwens het beste combineren met gezond eten.

Hart en bloedvaten

Regelmatig fietsen is gezond voor je hart, longen en bloedsomloop. Fietsen versterkt je hartspier en verlaagt je bloeddruk en het vetgehalte van je bloed. Onderzoek toont aan dat mensen die naar hun werk fietsen twee tot drie keer minder worden blootgesteld aan vervuilde lucht dan mensen die met de auto naar hun werk gaan. Een Deens onderzoek vond daarnaast dat regelmatig fietsen je beschermt tegen hartziekten.

Goed voor je suikerspiegel

Uit een grootschalig Fins onderzoek blijkt dat mensen die meer dan 30 minuten per dag fietsten 40 procent minder kans hebben om suikerziekte ontwikkelen. Nóg een reden dus om vaker de fiets te pakken. Kijk eens bij Matrabike fietsen voor vrouwen naar een damesfiets die bij je past.