Menu
Lifestyle / Mode

De verleiders van de outlets

Ontdek het geheim van outletshopping. Een dagje naar de outlet! Een oase van designer deals, een dag met gegarandeerde besparingen, een cadeautje voor de toegewijde shopper die een schat aan goedkope luxe items kan vinden. Misschien wel van het vorige seizoen, maar who cares? Toch?

Soms is dat nog altijd waar. Maar de laatste jaren is er een totaal nieuw fenomeen ontstaan. Retailers ontdekten hoe winstgevend het is om hordes shoppers aan te trekken, bereid om kost wat kost te winkelen, als ze maar het gevoel kregen een koopje te doen. Bijna alle grote kleding& schoenenmerken zijn naast de reguliere winkels, ook te vinden in outletwinkels en winkelcentra. En die houden er een aantal truckjes op na die handig zijn om te weten, voor ons, fashion victims.

1. Afstand doet kopen 
Vaak zijn de outlets ver buiten de stad gevestigd. Dat had oorspronkelijk 2 redenen: de vastgoedprijs was op afgelegen locaties vaak een stuk lager dan in de stad en afgeprijsde artikelen moesten ver genoeg van de reguliere artikelen verkocht worden. M.a.w. je zal niet snel een outlet winkel in de buurt van de PC Hooftstraat vinden. Maar al snel zagen retailers een geweldig neveneffect. Mensen zagen een tripje naar een outletcentrum als een dagtripje, net zoals het pretpark. En dus wilden ze ook waar voor hun geld en dat betekent “zoveel mogelijk kopen”. Dat is de reden dat je vaak enorm veel merken en outletwinkels op eenzelfde locatie aantreft.

 2. Een aangepast assortiment, speciaal ingekocht. 
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat outlet winkels de onverkochte voorraad van bekende merken of warenhuizen zouden verkopen. We willen allemaal geloven dat we een echte IT bag scoren met 70% korting. De realiteit is dat outlets vaak een totaal ander en speciaal voor de outlet ingekocht assortiment aanbieden. Van lagere kwaliteit.

3. Valse prijskaartjes
Wacht eens even: als de koopwaar speciaal voor de outlets wordt ingekocht, dan betekent dat…Inderdaad, je raadt het al, het prijskaartje dat de gigantische kortingen aangeeft is nep. Dus je zogenaamde besparing is dat ook. Tuurlijk, sommige items komen wel degelijk van de hoofdwinkel en niet alle prijskaartjes zijn nep. Maar dat neemt niet weg dat ongeveer 75% van de artikelen nep prijzen heeft.

En nu de tips 
We zeggen niet dat outlets slecht zijn of dat je er beter wegblijft. Outlets kunnen een fun manier zijn om een leuke dag door te brengen. We willen je er alleen van bewust maken dat outlets een enorme industrie vertegenwoordigen, gebaseerd op het gegeven dat bezoekers alles doen voor een koopje, en dus zullen ze er alles aan doen om je het gevoel te geven dat je ook echt een koopje doet. Als je toch per se naar de outlet wil, neem dan deze tips mee:

Waar voor je geld: zelfs als je er een eind voor gereisd hebt, als je niets ziet wat je echt de moeite waard vindt, koop dan niets en wees blij. Het is zinloos om te denken dat je iets moet kopen omdat je nu eenmaal dat hele eind gekomen bent. Overigens heb je niet altijd dure spullen nodig om er goed uit te zien.

Negeer de volle prijs: het prijskaartje is waarschijnlijk toch nep, dus het enige dat echt telt is of je vindt dat het item de gevraagde prijs waard is.

Let goed op de kwaliteit: materialen, naaiwerk en eventuele schade moet je goed in de gaten houden.Kijk ook op de etiketten naar het land van herkomst en de samenstelling van het product.

Research vooraf: als je je oog hebt laten vallen op een bepaald item, kijk dan online of in een gewone winkel hoeveel het item waard is. Op die manier kan je precies inschatten of het de moeite loont om het item in de outlet aan te schaffen.

Bottom Line: 
De beste manier voor een goeie deal is nog altijd de koopjesperiode in de reguliere winkels. Je weet in ieder geval zeker dat je met originele producten van goede kwaliteit te maken hebt. En de shopping omgeving is een stuk gezelliger! En dat is ook wat waard. Vind je dat allemaal niet belangrijk en wil je gewoon een goeie deal, dan kan dat ook online.

Nog meer tips voor een rijker leven? Meld je aan voor de nieuwsbrief van PursePower.

Bron: PursePower.nl