Oplossingen voor ongewenst urineverlies

Oplossingen voor ongewenst urineverlies

Moet je soms ineens zó nodig plassen dat je het toilet niet op tijd bereikt of verlies je urine bij inspanning zoals traplopen, rennen, niezen of lachen? In Nederland zijn er naar schatting 700.000 vrouwen die last hebben van incontinentie. Een zwangerschap of de overgang verhoogd de kans op incontinentie doordat de hormonale veranderingen de bekkenbodemspieren verzwakt. Urineverlies is vervelend en een onderbelicht onderwerp maar er is niets om je voor te schamen. Er zijn verschillende goede behandelingen en materialen voor die de overlast kunnen verminderen.

Welke vormen van urineverlies zijn er?

Er zijn verschillende vormen van urineverlies. Het meest voorkomend is inspannings- of stresscontinentie. Hierbij verlies je urine als je moet lachen of niezen, gaat hardlopen, spullen tilt of de trap neemt. Door de inspanning komt er druk in de buik en op de bekkenbodem waardoor je urine verliest. Dit kunnen enkele druppels zijn maar ook meer.

Aandrangincontinentie is een andere vorm. De signaalfunctie van de blaas is verstoord, waardoor je niet op tijd het seintje krijgt dat je naar het toilet moet. De aandrang kan dan opeens erg sterk zijn waardoor de plas niet op is te houden. Vaak verlies je grotere hoeveelheden urine. Deze vorm van incontinentie kan ontstaan na een blaasontsteking of operaties als een gynaecologische operatie of blaasoperatie.

Mogelijk heb je een vorm van beide continenties. Dit komt voornamelijk voor als het zenuwstelsel rondom de blaas niet meer goed functioneert. De oorzaak hier van is doorgaans ouderdom.

Oplossingen voor incontinentie

Om urineverlies tegen te gaan valt het aan te raden om je bekkenbodemspieren te versterken. Bekkenbodemoefeningen helpen incontinentie bij vrouwen te verminderen. Je kan iedere dag op elk moment de oefeningen uitvoeren door je voor te stellen dat je plast en dan ineens de plas moet ophouden. Hierdoor span je de bekkenbodemspieren aan. Train ze door ongeveer 10 seconden aan te spannen en dan bewust weer te ontspannen. Dit kan zelfs terwijl je in de auto zit of in de rij staat bij de supermarkt. Doe de oefening niet tijdens het plassen want dan bestaat het risico dat de blaas zich niet helemaal leegt waardoor je een blaasontsteking kunt krijgen.

Ook kun je een behandeling krijgen bij een gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut. Deze professionals leren hun patiënten verschillende oefeningen om de spieren rondom de bekkenbodem te controleren en versterken. Zo’n 60 tot 70 procent van de patiënten geeft aan baat te hebben bij de behandeling.

Bij licht tot matig urineverlies kun je ook kiezen voor incontinentiemateriaal. Gebruik geen maandverband of inlegkruisjes bij urineverlies. Deze artikelen zijn niet gemaakt om te beschermen tegen ongewild urineverlies. De kans op lekkages, nare geurtjes en huidproblemen is hierdoor groter. Abena heeft speciaal inlegverband dat even klein is als normaal maandverband maar urine gelijk absorbeert en beschermd tegen nare geurtjes. Je geniet dus de hele dag van een droog en fris gevoel!