Slaapproblemen? 5 Tips voor het verbeteren van de nachtrust

Slaapproblemen? 5 Tips voor het verbeteren van de nachtrust

Wie goed slaapt, blijft gezond, presteert beter en heeft vanaf het begin een goede start van de dag. Veel mensen hebben echter last van slaapstoornissen en voelen zich permanent moe, uit balans en ontevreden. In dit artikel worden 5 nuttige tips met je gedeeld om dit probleem tegen te gaan.

 1. Vermijd schermen

Er wordt meer en meer gewerkt op de computer, daarnaast kijken we meerdere keren per dag naar onze smartphone en ’s avonds willen veel mensen ontspannen voor de TV. Uiteindelijk kijken we het grootste deel van de dag naar een scherm. Dit leidt niet alleen tot bijziendheid, maar ook tot slaapstoornissen bij veel mensen. De reden is de zintuiglijke overbelasting en het kunstlicht waaraan onze ogen worden blootgesteld. Het hoge blauwe lichtgehalte van de schermen remt het vrijkomen van het hormoon melatonine, waardoor we moe worden. Vermijd een uur voor het slapengaan naar een scherm te kijken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het werkt. Als er geen andere manier is, gebruik dan een blauwlichtfilter op je laptop of smartphone.

2. Gezond leven en beter slapen

Kantoorwerk leidt vaak tot een gebrek aan beweging. Je kent zeker het gevoel van gezonde vermoeidheid na een hele dag buitenshuis of na het sporten. Zorg voor een gezonde levensstijl met een evenwichtige voeding en beweeg regelmatig na het werk. Je zult snel merken hoe jouw welzijn positief verandert. Lichaamsbeweging en een gezonde voeding dragen in hoge mate bij aan een goede spijsvertering en herstellende slaap.

3. Rituelen en rust in de avonduren

Probeer de avond rustig af te sluiten en niet naar zenuwslopende films of series te kijken. Kleine rituelen zoals het drinken van een kopje thee of een gesprek met je partner kunnen je helpen om je fysiek en mentaal te ontspannen. Als je in slaap valt, kunnen eenvoudige ontspanningstechnieken, ademhalingsmeditaties of spierontspanning (PMR) ook helpen. Probeer ook te wennen aan een vast slaapritme. Als je jezelf aan vaste tijden voor het naar bed gaan en opstaan houdt, zal het voor het lichaam gemakkelijker zijn om in slaap te vallen en wakker te worden.

4. Loslaten en beter slapen

Slapen vrouwen

Tijdens de slaap verwerken onze hersenen wat we overdag hebben meegemaakt en ons onderbewustzijn is toegewijd aan onze angsten en zorgen. Om beter te kunnen slapen, is het belangrijk om de gebeurtenissen van de dag voor het slapengaan door te nemen, zodat je jezelf tijdens jouw slaap kunt wijden aan aangename onderwerpen. Als je een van die mensen bent die altijd bang zijn om iets te vergeten, kan het nuttig zijn om belangrijke taken voor de volgende dag de avond ervoor op te schrijven. Dit zal je kalmeren en je in staat stellen om zowel fysiek als mentaal te ontspannen.

5. De angst te verminderen

Als er niets helpt, kan het zijn dat je lijdt aan een angststoornis of depressie. Heb je vaak negatieve gedachten of angst om te falen? Misschien helpt het om er met een therapeut over te praten. Als je rekening houdt met jouw zorgen en behoeften en ze vanuit een ander perspectief bekijkt met professionele hulp, zul je hoogstens merken dat veel ervan ongegrond is. Yoga kan ook helpen om gedachten te sorteren en ze van een afstand te bekijken. Als de angst en negatieve gedachten echter blijven bestaan, is het belangrijk deze niet te verwaarlozen, maar ze zo vroeg mogelijk te verwerken.

Meer spannende informatie over gezond slapen vindt u in het gratis e-boek “Slaap wel”, dat je hier gratis kunt downloaden.